tag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.comments2023-06-15T04:36:22.542+03:00Little Less, Little BetterMikko Jordmanhttp://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comBlogger160125tag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-92195869054568050562016-08-17T14:25:30.323+03:002016-08-17T14:25:30.323+03:00Totta!
Tietenkin tuo jatkuu sillä monisivuisella l...Totta!<br />Tietenkin tuo jatkuu sillä monisivuisella litanialla, joka pitää olla. Kirjoitin tuon vain siihen alkuun ja noin minä oikeasti toimin. Toki noudatan sitä lakikirjaa myös :)<br />Mutta kivalle tuntuu, kun oppilas (huoltajakin) kokee, että "toi ei ikinä lopeta", vaikka tapahtuisi mitä. Kiusaaminen ei ehkä loppu aina, ainakaan heti, mutta ei lopu tekeminenkään. Eikä vain puhuta. Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-73352543924692517382016-08-17T13:34:39.077+03:002016-08-17T13:34:39.077+03:00Fiksu.
Silti. Espoossa vaadittiin ainakin muutam...Fiksu. <br /><br />Silti. Espoossa vaadittiin ainakin muutama vuosi sitten huomattavasti yksityiskohtaisempi suunnitelma kuulema AVIN vaatimuksesta. Oli sattunut jokin kiusaamistapaus, eikä rexin ohje noudetetaan KiVa-koulua riittänyt täyttämään rehtorin velvollisuutta antaa ohjeet.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-12204364985174196652016-03-21T18:39:28.874+02:002016-03-21T18:39:28.874+02:00Tähän suuntaan!Tähän suuntaan!Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-35037340869948019372016-03-21T18:33:47.550+02:002016-03-21T18:33:47.550+02:00Katsotaan mihin tämä kehittyy. e-kirja on jo käsit...Katsotaan mihin tämä kehittyy. e-kirja on jo käsitteenä outo, silti sitä käytämme. Ehkä otamme kohta ne askelet, että homma todella herää henkiin. Silloin ehkä ansaintamallitkin muuttuvat niin, että hankkiminen on kouluille samassa määrin mahdollista kuin paperikirjojen kanssa tähän asti. <br />Niukkuus on aina kanssamme, siitä saamme varmasti kuitenkin lähteä... :)Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-23559293231646260952016-03-21T18:31:29.717+02:002016-03-21T18:31:29.717+02:00Juuri näin, Esa.
Näitä on tosiaan mietitty ja teht...Juuri näin, Esa.<br />Näitä on tosiaan mietitty ja tehty jo 90-luvulta alkaen, tuskastuittavam hitaastkin, mutta toisaalta yllättäviä askeleitakin on saatu otettua. Luulen, että ollaan aika jännien asioiden äärellä juuri nyt. Kivaa sille, joa´ka näkee tämän mahdsollisuutena!<br />Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-69494904940301130492016-03-21T18:29:03.293+02:002016-03-21T18:29:03.293+02:00Juuri näin! Hyvin toimitetun oppimateriaalin arvoa...Juuri näin! Hyvin toimitetun oppimateriaalin arvoa ei kiistä kukaan. Sellaisen tekeminen on kallista ja siksi nuo materiaalit myös maksavat<br /><br />Sen rinnalle verkkopohjaisuus on luonut uudenlaisen mahdollisuuden luoda ja julkaista avointa, yhteisöllistä materiaalia, jonka paikka on kustannetun rinnalla. Uskon, että erilaiset toimintavat yhdessä ja rinnakkain tuottavat vaihtoehtoja, innostusta ja korkampaa laatua kaikille!Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-22116316005470325902016-03-21T18:24:25.087+02:002016-03-21T18:24:25.087+02:00Automaattinen tietojenkäsittely ei ole oikein tämä...Automaattinen tietojenkäsittely ei ole oikein tämän päivän käsite. Kun oppiminen on vuorovaikutteista sekä kasvokkain että verkon välityksellä, jokainen tarvitsee päätelaitteen käyttöönsä, silloin kun vuorovaikutuksen tarve on. Ei lukujärjestyksen mukaan vaikkapoa joka kolmannen viikon tiistaina, siellä atk-luokassa :)<br /><br />Tilanne on sama myös tiedon hankinnan ja rakentelun kannalta. Tietoa olisi voitava hakea koko ajan, ja niinhän nuoret kännyköillään tekevätkin. Omaehtoisen toiminnan kohteena ei vain useinkaan ole kouluoppiminen vaan ihan muut asiat.<br />Kun halutaan rakennella tietoa monipuolisesti tarvitaan minusta sekä se oma kännykkä, jolla voidaan kuvata, videoida ja äänittää. Sen lisöksi tarvitaan näpopäimistöllä varustettu laite tekstin tuottamiseen.<br /><br />Siis: ATK-luokat voidaan lopettaa ja käyttää noita tiloja monipuoliseen oppimiseen koko ajan liiketeltavien laitteiden kanssa. Opetusta verkon ja TVT-laitteiden käyttöön sen sijaan tarvitaan vielä enemmän kuin ennen. Mutta ei kerran kuussa, vaan koko janan ja tarpeen mukaan vaativuutta lisäten. Ja usein varmasti myös niinkin, että opettajana toimiva onkin se taitava oppilas.Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-31622570579999367822016-03-21T18:17:44.080+02:002016-03-21T18:17:44.080+02:00Kiitos, Esa!Kiitos, Esa!Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-8472029249594205062016-03-21T08:19:42.503+02:002016-03-21T08:19:42.503+02:00Kritiikki tuntuu kohdistuvan nimenomaan tuohon, ku...Kritiikki tuntuu kohdistuvan nimenomaan tuohon, kun opettajajohtoisessa mallissa yleensä ope välittää eteenpäin kustantajan materiaalia, eikä rakenna, muokkaa tai kerää tietosisältöä oppijoiden kanssa yhdessä. Oppikirja ei ole ainoa resurssi siihen tarkoitukseen, vaikka kirjojen pänttääjät usein niinluulevatkin.Mika Auramohttps://www.blogger.com/profile/13508312745258903906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-20212832160926775982016-03-20T18:56:27.887+02:002016-03-20T18:56:27.887+02:00Mihin peruskoululaiset omia läppäreitä tarvitsevat...Mihin peruskoululaiset omia läppäreitä tarvitsevat? Mitä tapahtuu ATK-luokille ja ATK-kursseille?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-81167903586930638852016-03-20T14:21:03.307+02:002016-03-20T14:21:03.307+02:00Erinomainen teksti. Kiitos siitä!
Rehtorina olen ...Erinomainen teksti. Kiitos siitä!<br /><br />Rehtorina olen pohtinut kuluvan talven aikana paljon näitä erilaisia sähköisiä materiaaleja. Niissä tuntuu olevan todella hyviä, tavallisen hyviä ja sitten niitä, joita olisi kannattanut kehittää ennen markkinoille laittamista. Eri kustantajien tuotteiden vertaileminen on lisäksi vaikeampaa kuin perinteisten kirjojen kohdalla. Materiaalit ovat todella monimuotoisia vanhaan verrattuna. <br /><br />Yksi asia on harmittanut minua suuresti. Digiloikkimiseen ei ole ainakaan meillä olemassa mitään suuria lisärahoja. Kaikkea ei voi mitata rahalla, mutta sillä samalla rahalla nyt kuitenkin pitäisi hoitaa koko digiloikka koulutuksineen, laitteineen ja materiaaleineen. Olin jo muutama kuukausi sitten toiveikkaampi, mutta nyt alkaa hiukset harmaantua sähköisten oppimateriaalien kustannusvaikutuksia laskeskellessa. Jos hankkisimme ensi vuodeksi sähköisiä materiaaleja samassa laajuudessa kuin takavuosina olemme hankkineet oppikirjoja, nousisivat kustannukset jopa 1,5-2 kertaisiksi. Onko osaan kustantajista iskenyt ahneus? Totta kai uskon, että hinnat asettuvat ajan myötä kuntalisenssien, volyymihinnoittelun, asiakaspalautteen yms. vaikutuksesta. Olisi kuitenkin ollut mukavaa, jos sähköisiä materiaaleja tekevät firmat olisivat kuunnelleet tolkun ääntä jo heti alussa. <br /><br />Tärkeintä tietenkin on, että samme aiempaa parempia materiaaleja. Vielä kun pystyttäisiin hankkimaan ne käyttöön kouluihin.<br />Uusi blogihttps://www.blogger.com/profile/14654002962380287999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-34158437918404351692016-03-20T13:04:00.754+02:002016-03-20T13:04:00.754+02:00Yhä edelleen suurin osa kustantajien tarjoamasta v...Yhä edelleen suurin osa kustantajien tarjoamasta verkkomateriaalista on oppikirja/työkirja siirrettynä verkkoon. Itse oppimisprosessi ei muutu mitenkään siitä tehdäänkö sama asia verkossa vai paperilla jos tehtävät ovat samanlaisis. Kaipaisin sitä, että materiaalit hyödyntäisivät verkon sellaisia ominaisuuksia, joita ei voi paperilla saavuttaa; riippumattomuus ajasta JA paikasta, mahdollisuus kommentoida ja sparrata toisten työtä ja jakaa linkkejä (jaettu asiantuntijuus) sekä yhteistyön helpottuminen. Olen itse sata vuotta sitten kirjoittanut samasta aiheesta. Vaikka Blogger ei kommenteissa tuekaan linkkejä, linkkaan silti ;-) http://kouluajakasvatusta.blogspot.fi/2011/09/milloin-tvt-edistaa-oppimista.htmlEsa Kukkasniemihttps://www.blogger.com/profile/18141376332364107121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-4748244053230865892016-03-20T12:43:47.207+02:002016-03-20T12:43:47.207+02:00Loistava kirjoitus, Mikko.Loistava kirjoitus, Mikko.Esa Kukkasniemihttps://www.blogger.com/profile/18141376332364107121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-31281392700071618602016-03-20T11:31:30.888+02:002016-03-20T11:31:30.888+02:00Me kustannettujen digikirjojen kirjailijat olemme ...Me kustannettujen digikirjojen kirjailijat olemme erittäin tarkkoja, että opsin sisällöt tulevat tekstin ja harjoitusten kautta varmasti opituiksi. Materiaalin niukkuus voi olla siis myös näköharhaa, kun oppimateriaali ei ole 200-siuuinen kirja vaan koostettu aivan erilaisilla periaatteilla. Tabletkoulun lukiokirjoista voin todeta, että kyllä sieltäkin opettaja joutuu vähän valikoimaan, mitä ottaa esille - ei ole mielekästä teettää kaikkia harjoituksia kaikille eikä edes kaikkia tekstejä luetuttaa kaikilla. Sisältö on yllättävän laajaa, moni hybridikirjoihin tottumaton ei vain näe sitä heti. Opettajan ei tarvitse luoda lisämateriaaleja, mutta toki hän voi niin halutessaan tehdä, ja oppikirjaa myös päivitetään (esimerkiksi linkkien toimivuus, tietojen ajantasaisuus, joskus sisältöä käyttäjien toiveesta täydennetään) jatkuvasti eli siinä mielessä kyseessä ei ole valmis tuote. Kustannettu materiaali on kuitenkin monipuolista ja monien seulojen läpi kulkenutta, arvostan esimerkiksi ammattilaisten kielentarkistusta ja graafikkojen suunnittelemaa ulkoasua. Ma-Riikkahttps://www.blogger.com/profile/13841125193864004690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-89283114337394206582015-10-24T09:43:29.940+03:002015-10-24T09:43:29.940+03:00Aivan superhyvä idea tuo koeviikko! Kannatan täysi...Aivan superhyvä idea tuo koeviikko! Kannatan täysillä! tanjahttps://www.blogger.com/profile/09032767402511076174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-74854499612363364042015-10-23T17:53:07.640+03:002015-10-23T17:53:07.640+03:00Ai mitä, mitä. Kuulosta mahtavalta.Ai mitä, mitä. Kuulosta mahtavalta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-55013564223623230632015-10-15T15:38:08.017+03:002015-10-15T15:38:08.017+03:00Facebookissa hieno keskustelu aiheesta:
https://w...Facebookissa hieno keskustelu aiheesta: <br /><a href="https://www.facebook.com/groups/1578576309058986/permalink/1639037686346181/" rel="nofollow">https://www.facebook.com/groups/1578576309058986/permalink/1639037686346181/</a>Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-23270590524925119582015-05-02T13:01:49.299+03:002015-05-02T13:01:49.299+03:00Yksi koulutuspolitiikkamme heilureita on suhtautum...Yksi koulutuspolitiikkamme heilureita on suhtautuminen oppilasarviointiin. Toisessa ääripäässä on vaatimus arvosanojen vertailtavuudesta (suhteessa tavoitteisiin). Toisessa ääripäässä osaamisen arviointi suhteessa oppilaan omiin edellytyksiin. Ja siinä välissä verrattuna toisiin oppilaisiin. Jännitettä primaatiksi nostamasi oppimaan ja kasvamaan kannustavuuden ja jatko-opintopaikkojen jakamisen oikeudenmukaisuuden välillä on vaikeaa purkaa.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-17015081661463475472015-05-01T21:20:05.516+03:002015-05-01T21:20:05.516+03:00Olen itsekin kirjoittanut numeroarvionnin surkeude...Olen itsekin kirjoittanut numeroarvionnin surkeudesta, mutta kaikkien vaihtoehtojen ongelmana on nivelvaihe ja jatko-opintoihin siirtyminen. Moniin toisen asteen kouluihin olisi enemmän tulijoita kuin aloituspaikkoja, joten hakijat pitää laittaa jonkin perusteella paremmuusjärjestykseen. Olisi resurssien haaskausta järjestää joka koulussa erikseen pääsykokeet - ja joka tapauksessa suosittujen koulujen (esim. paikalliset lukiot) pääsykokeista tulisi sitten de facto peruskoulun päättökoe.<br /><br />Arvioinnin järjestäminen on pirullinen ongelma.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-47617567799986126982015-04-23T17:34:48.620+03:002015-04-23T17:34:48.620+03:00Hyvä näkökulma. Voihan sen anomuksen tuoda hyvissä...Hyvä näkökulma. Voihan sen anomuksen tuoda hyvissä ajoin ja hoitaa sen prosessi loppuun lähempänä loman ajankohtaa? Olisitpa anonyymi esittänyt minulle paremman ajatuksen, niin olisi saatu yhdessä vietyä asiaa eteenpäin! Pienin askelin eteenpäin, korjataan se mikä ei toimi.Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-82109043351379879022015-04-18T17:20:01.741+03:002015-04-18T17:20:01.741+03:00Oppilasta opettavalla/opettavilla on edessään &quo...Oppilasta opettavalla/opettavilla on edessään "mielenkiintoinen" tehtävä, kun oppilas tulee loma-anomuksen toiselle puolelle pyytämään lomaläksyjä monta viikkoa ennen lomaa. Saa siinä arvuutella tovin, että missähän mennään muutaman viikon kuluttua. Ja sitten jälkeenpäin kotoa tulee uikutusta, kun ei koulussa edettykään "sovittuun" tahtiin. Ajatuksesi on kaunis, mutta toimivuutta epäilen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-56525217461033460992015-04-13T11:51:40.938+03:002015-04-13T11:51:40.938+03:00Hyvää ja onnellista jatkoa tälle tapahtumalle Mikk...Hyvää ja onnellista jatkoa tälle tapahtumalle Mikko! <br />Ihan samoja kokemuksia on ollut jostain onnistuneista tapahtumista, joissa oppilaat ovat saaneet ottaa oikeasti vastuuta ja näyttää osaamistaan.<br />Varmasti tähän käytetty aika tulee korkojen kanssa takaisin. Sopii myös lukuvuoden alkuun.Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-83752176713359542662015-04-11T21:03:11.258+03:002015-04-11T21:03:11.258+03:00Tekemisen ja meiningin makua! Mukava seurata blogi...Tekemisen ja meiningin makua! Mukava seurata blogista ja somesta!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14022734733122518862noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-89934092085657137362015-04-11T19:33:59.790+03:002015-04-11T19:33:59.790+03:00Kiitos Mikko! Tärkein ops-sisältö on hienosti esil...Kiitos Mikko! Tärkein ops-sisältö on hienosti esillä. Jokaiseen ops-koulutukseen, sanon minä!Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3177677055839324853.post-10396507712387568812015-04-10T18:27:11.567+03:002015-04-10T18:27:11.567+03:00Rehtori on täällä sillä tasolla, että kielen huolt...Rehtori on täällä sillä tasolla, että kielen huolto menee aina opplaiden huoltamisen jälkeen toiselle sijalle. Olen ilmoittanut tällä viikolla myös jollekin, että katson perääsi. Tarkoitus oli kyllä ilmaista, että en jätä yksin ja pidän huolta. Joku tässä lipsuu, olkoon sitten kielenhuolto :) Mikko Jordmanhttps://www.blogger.com/profile/05397468310603476794noreply@blogger.com