Luin muutaman niin hyvän jutun tänään, että päätin tviitata ne yhteen. Eipä tämä 160 merkkiin mahtunutkaan, mutta yritän pitää sen lyhyenä.
Miten työn tekeminen pysyy tehokkaana ja mielekkäänä?
Kaikille meille lienee tuttua se, että vaatii erittäin paljon panostusta onnistua kohdistamaan omat teot kohti oikeita asioita - ja pysy samaan aikaan tavoitettavana, lämpimänä, vuorovaikutuksessa.
Millaisella asenteella työn maailma tuntuu mielekkäältä?
https://www.flickr.com/photos/ransomtech/ (nuo suksenkärjet näyttää muuten ihan yhdeltä tunnetulta logolta...) |
Hyvä on etukäteen annettu ja määritelty - niin hyvä maailma kuin oma hyvä elämäkin. Tämä maailma on tällainen ja näin sen kuuluu mennä. Mutta kun ei se menekään? Lukittu asenne (fixed mindset) ei tuota hyvinvointi itselle eikä ympäristölle. Sen sijaan kasvun asenne (growth midset) painottaa tekojen merkitystä - sekä sinä että maailma ovat sellaisia, millaisiksi ne teoillamme teemme. Lue näistä lisää Carol Dweck'iltä tai vaikkapa Lauri Järvilehdolta.
Miten ja millaisilla ominaisuuksilla nyt rekrytoidaan?
”Paras rekrytointiväline on hieno yrityskulttuuri, joka saa ihmiset kukoistamaan”
http://app.kauppalehti.fi/uutiset/piilaakson-huippurekrytoija-kahdella-ominaisuudella-parjaat/kfYWgmqdMiten työympäristöä ja -kulttuuria voidaan kehittää työlle ja sen tekijälle paremmaksi?
Siilot, yksin tekeminen vai yhdessä tekemällä, innostavasti ja tehokkaasti. Sinä olet tärkeä muille ja muut sinulle. Ei kuulosta tietotekniikalle, mutta vasta sosiaalisen median aikana yhdessä tekemisen työkulttuuri on noussut kukoistukseensa. Mahtavaa, että Suomessa on luotu tähän ratkaisu, se mallina tästä: yhteisöllisyyden, tuloksellisuuden, innostavuuden, teknologian ja verkottumisen allianssista. Siksi(kin) tvt koulussa!
Millainen koulu edistää parhaiten tämän päivän ja tulevaisuuden taitojen oppimista; nuorten, koulun aikuisten ja koko yhteisön hyvinvointia?
https://www.flickr.com/photos/elycefeliz/ |
- ihmisiä, jotka ajattelevat
- ihmisiä, jotka puhuvat ja keskustelevat
- ihmisiä, jotka tekevät
Tarvitaan varmaan arviointia ja suunnitelmiakin. Pääasia, että tehdään. Ja tehdään kaikki yhdessä. Jos me aikuiset emme toimi yhdessä, miten olisi edes ajateltavissa yhteisöllisyyden kukoistavan nuorten keskellä?
Jos nämä teemat kiinnostavat, koulutussektorilla tapahtuu paljon! Ei kannata unohtaa työn alla olevia opetussuunnitelmia peruskouluun ja lukioon.
Juuri nyt ajankohtaisia ovat Tulevaisuuden peruskoulu -hanke, jonka loppuraportti julkaistaan maaliskuussa. Siinä olen ilokseni saanut olla itse mukana. Ryhmä edustaa parasta suomalaista osaamista koulutuksen kehittämisen alalta ja se tulee raportissaan antamaan akateemista ja ajateltua pohjaa tuleville kokeiluille ja koulutusratkaisuille.
Toisenlaista kehittämisotetta tarjoaa Sitran Uusi koulutus -foorumi, joka tuottaa välittömiä kehitysimpulsseja koulutuksen kentälle. Juuri tänään päättyy Ideakuulutus, jossa kuka tahansa voi esittää ideansa koulutuksen kehittämiseen. Ketterän kehittämisen hengessä valitut ideat sitten toteutetaan heti kevään aikana. Tässä oma kouluni NYK on tiukasti mukana.
Sanomatta lienee selvää, että minulle Ideakuulutuksen ketterä kehittämistoiminta on juuri sitä, mitä suomalainen koulu, yhteiskunta ja nuoriso nimenomaan tarvitsevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti