Classroom in a school in the ghost town of Pripyat near Chernobyl. Classroom-1 from Timm Suess |
Tieto (sitä meillä on) + Oivallus (miten tietoa voisi hyödyntää) + Uskallus ( esim. muuttaa rakenteita tai poiketa traditiosta tai ryhmäpaineesta) = Menestys.
Future Classroom Lab launch from europeanschoolnet |
Miksi, kysyn minä ja kärjistän tahallani: Kuka meistä aikuisista haluaa työskennellä laiskimman määräämässä tahdissa, vähiten kiinnostuneen houkuttelun ja painostamisen ilmapiirissä? Joo, moni joutuu töissään noin tekemään, mutta pitääkö sitä opettaa koulussa :)
Mikä sitten on muuttunut, jos on muuttunut? Väitän, että teknologia on muuttunut. Onhan opetukseen sopivaa teknologiaa (periaatteeessa) ollut pitkään olemassa. On kuitenkin aika mullistavaa, että puolella ekaluokkalaisista on Samsung Galaxy Mini (kiitos DNA-konsernin massiivisen markkinoinnin - ihan sama mikä älykapula kuitenkin...) taskussa. On se muutos! Tosin niillä on suurella osalla dataesto, vaikka dataliittymä maksaisi vain 4e/kk... No, nyt hypetän.
Future Classroom Lab launch from europeanschoolnet |
Ajattelen, että huomio muutoksessa pitää
kohdistaa siihen, mikä muuttuu OPPIJAN näkökulmasta. Opettajan
näkökulma on aika toisarvoinen :) Totta kai se on tärkeä, mutta en haluaisi jumittaa "opettamiseen".
Siirrytään jo opettamisesta "oppimisen johtamiseen"!
Siirrytään jo opettamisesta "oppimisen johtamiseen"!
Oikein hyviä ajatuksia!
VastaaPoistaTaitaa vain olla aika murrosta saada oppijat ymmärtämään, että vastuu siitä oppimisesta onkin yht' äkkiä heillä :)