lauantai 14. huhtikuuta 2012

Koulun tvt-ohjelma

Ihan lyhyesti:


  • Otalammen koulu on Vihdissä. Vihdillä on tvt-strategia jostain 2000-luvun alusta. Otalammen koulu aloitti 2008. Otalammen koululla ei ole mitään omaa tvt-suunnitelmaa.
  • Vihti on mukana Kuuma TVT/EDU10-hankkeessa. Minä olen hankkeen perusopetuksen asiantuntijaryhmässä. Minä olen atk-guru (omasta mielestäni). Minä olen Otalammen koulun rehtori. Sietämätön ristiriita edellisen kanssa.
  • Oman koulun opettajat totesivat, että ei voi enää odottaa. Siispä tehdään "kevyt tvt-ohjelma" tämän päivän huutavaan tarpeeseen ja sitten Kuuma-hankkeen kautta saadaan parempi, pidemmän tähtäimen suunnitelma.
  • Tein itse tämän päivän puhteena vähän kartoitusta siitä, millainen tvt-ohjelma voisi olla ja mitä sen pohjaksi löytyy. Tätä saa kommentoida!
  • Iso huomio on se, että kaikki tuntuvat "päivittävän" tvt, atk, some ja vaikka mitä suunnitelmia ja strategioitaan. Onkohan niin, että kehitys kulkee sellaista vauhtia juuri nyt, että strategian teko ei vaan onnistu. Jotkut eivät ole edes heränneet tvt/some-muutokseen koulussa, toiset taas odottavat asian jotenkin selkenevän ja rauhoittuvan. Me Otalammella emme tee hienoa "strategiaa", vaan ihan pakosta laaadimme sellaiset pelisäännöt, että voidaan toimia oppilaiden kanssa - tässä ja nyt.
Tällaisen mindmapin sain aikaan:
(klikkaa +, niin saat haarat auki; joissain haaroissa on nuoli, jos aukeaa linkki. Kannattaa myös käyttää alarivin zoomaus-nappeja. Hullunrohkeana laaitoin myös editoinnin päälle. Se toimii alarivin kynä-ikonista):


2 kommenttia:

  1. Tampereen seutukunta on juuri hyväksynyt yhteisen tvt-suunnitelman. PAOK-hanke tulee syksyllä päivittämään maakunnallisen suunnitelman ja auttaa oppilaitos/kuntakohtaisten päivittämisessä. Tampereen suunnalla on siirrytty puhumaan tvt-suunnitelmista strategioiden sijaan, se on jotenkin käytännönläheisempi sana, josta tulee fiilis, että se kuuluu kaikille. PAOK:ssa tekemämme tvt-osaamiskartoitukset kertoivat, että siellä missä suunnitelmia oli tehty, niitä ei useinkaan tunnettu eivätkä ne siten voineet ohjata toimintaa.

    Pari ajatusta nousi mind mapista. Mahdollisesti ovat jo teillä jo mukanakin.
    - Opettajien osaaminen: Tieken atk-ajokortit ovat yksi tapa osoittaa sitä. Tampereen kaupungin etäopetuskeskus eVarikko on tänä keväänä aloittanut koulutukset ja tutkintojen vastaanottamisen.
    - Oppilaitoksen opettajien keskinäinen sekä somen verkostoissa tapahtuva jakaminen ja yhteisöllinen tuottaminen tärkeää ja sitä syytä kannustaa. CC-lisenssi olisi hyvä olla tuttu ja käytössä.
    - Tuki: näen erityisen tärkeäksi tvt-pedagogisen tuen, mitä PAOK-hankkeessa teemme kollegavalmentajien kautta. Vapusta alkavassa jatkohankkeessa luomme pysyvän Pirkanmaan maakunnallisen verkoston ja kehitämme sen toimintamallia. Tarjoamme siitä esitystä ITK-seminaariin (jälleen) 2013. Eräässä ryhmässä olemme kohtuulliseksi resurssiksi tavoitelleet, että kollegavalmentajalla olisi 2 viikkotuntia/30 opettajaa. Ja nimenomaa tvt-PEDAGOGISEEN tukeen, ei projektorin lampun vaihtamiseen tms.
    - Suunnitelman avulla tulisi varmistaa, että opiskelijat saavat (työ)elämässä ja jatko-opinnoissa tarvittavat taidot. TAMK:n liiketalouden yksikkö määritteli noin 7 vuotta sitten, mitkä välineet puolivuosittain otetaan haltuun. Toinen vaihtoehto voisi olla määritellä oppiaineittain, missä mitäkin opetellaan.

    Lisätietoja:
    http://paokhanke.ning.com/paok2
    http://tvt.tampereenseutu.fi/suunnitelmat/

    Matleena Laakso

    VastaaPoista
  2. Kiitos Matleena! Otetaan nuo näkökulmat huomioon - kaikkea ei tarvitse muistaa ja keksiä itse.
    Mikko

    VastaaPoista