torstai 15. lokakuuta 2015

"Vihreä kortti" peruskouluihin

Kirjoitin tämän ensin Facebookin, mutta ajattelin että tämä olisi pitkästä aikaa blogauksen arvoinen ajatus.

Aloite:

Otetaan "Vihreän kortin sääntö" käyttöön kaikissa Suomen peruskouluissa.



Idea:

Oppiminen on parhaimmillaan jokaisen omista lähtökohdista nousevaa, autonomiaan ja innostukseen perustuvaa tekemistä.

Koettu ongelma:

Pelätään, että koko (ikä)luokka ei siihen pysty.

Ratkaisu:

Opettaja voi antaa oppilaalle "vihreän kortin", jolla oppilas saa oikeuden opiskella omassa tahdissa, valitsemassaan paikassa koulussa, valitsemassaan seurassa. Oppilaalla on tietty raami, esimerkiksi viikko tai jakso, jonka mukaan hän käy osoittamassa edistymisensä ja osaamisensa etc. Opettajan tuki on saatavissa pyynnöstä.

Edut:

1. Saadaan kokemuksia yksilöllisestä oppimisesta ja oman oppimiseen omistamisesta hallitusti.
2. Opettajalla on parempi mahdollisuus keskittyä ohjaamaan niitä, joilla autopilotin koodi on vielä vähän kesken.

JA TÄRKEIN:

Saadaan vihdoin suomalaisessa koulussa oppiminen näyttämään ja tuntumaan onnistumiselta ja tavoiteltavalta. Kun otat vastuun, saat valtaa - eli autonomiaa. Eikä lisätehtäviä.

Mitäs ajattelet?

Jälkikirjoituksia:
  • Helpot asiat on harvoin niitä isoja ja merkittäviä. Silti yksilölliseen oppimiseen pääsee ainakin osittain kiinni myös nykyisillä materiaaleilla. Toimii suht helposti reaaliaineissa ja matikassa, vähän työläämmin kielissä ja kokeellista työskentelyä vaativissa aineissa. Sanna Metsä joskus ideoi tällaista kemian yksilöllistä opetusta, jossa opettaja tarjoaa labra-aikoja, joille oppilaat ilmoittatuvat tekemään kokeelliset työt. Ope osaa varata oikeat välineet etc. Ei siis mahdotonta, vaatii vain vähän yksilöllistä oppimista ja yhdessä tekemistä. Opettajalta :)
  • Toimii helpostikin alakoulussa. Entä yläkoulussa? Jos olisikin "vihreänkortin kasiluokka", jossa kokonaisia päivä, viikkoja, jaksoja voisi organisoida viherän kortin -periaatteiden mukaan, kangistumatta aineopetuksen tuntiviidakkoon? Mitä siitä seuraisi?
  • Mahtava "3 Duplon Malli"
  • Elina Lintu Jaana Perkinen Tapasin norjalaisen "avoimen"(öppetskolan-koulutalo, jossa ei ole seiniä, ja tämä siis on rakennettu vuonna 1975!) koulun opettajan, jonka koulussa jokaisella oppilaalla on pöydällään kolme duplo-legopalikkaa tehtäviä tehtäessä. Jos palikkatornin ylimpänä on punainen, oppilas kaipaa aikuisen apua. jos keltainen, oppilas pyytää kaverilta apua ja jos ylinnä on vihreä, työ sujuu itsenäisesti. Palikoiden avulla opettaja näkee helposti avuntarpeen ja voi koota punaisen palikan oppilaat pienryhmäksi omaan ohjaukseensa. Koulu on saanut palikat lahjoituksena vanhemmilta. oppilaita ryhmässä oli 75, aikuisia 3 opettajaa ja avustaja. luokka oli 5. mutta systeemi käytössä muissakin luokissa. Tekisi niin mieli päästä tuonne tutustumaan ja katsomaan toimintaa laajemminkin.
    Mikko Jordman Tämä #loistavaTeknologinenVäline eli "3 Duplon Malli" on mahtava askel kohti oman oppimisen omistamista. Taitaa mennä Duplot keräykseen omassa koulussa, josko opettajilla olisi niitä kotonaan joutilaina :)
    Loistava tapa lisätä yksilöllisyyttä, yhteisöllisyyttä, autonomiaa ja oppimisen intoa!

1 kommentti: