Itse aihe on ollut hyvin esillä tänään, mm. seuraavien linkkien kautta.
Some-ahdistus voi iskeä opettajaan (YLE);
Avaimia sosiaaliseen mediaan (Harto Pönkä)
Nettisukupolven taidoista luullaan liikoja (HS)
Oppilaat ja opiskelijat ovat pääasia.
- Suostuvatko he siihen, että joku sanoo, että sosiaalista mediaa ei ole? Eivät.
- Elävätkö yritykset vuorovaikutuksellisesti netissä? Kyllä.
- Kenen kuuluu päättää, millainen on koulu? Päättäjien.
- Kenen kuuluu se toteuttaa? Opettajien.
- Kenen kuuluu älähtää, jos ei toimi? Huoltajien.
- Kuka protestoi, jos koulu on hölmö paikka? Oppilaat.
- Onko sosiaalinen media olemassa? On.
- Pitääkö sen kanssa osata toimia? Pitää.
Onko pakko tykätä, jos ei haluu? Ei.
Poistuuko sosiaalinen media siis paikalta? EI :)
Harto Pönkä generoi minuun ajatuksia etänä kesken webinaarin:
Opettajan tehtävä on omistaa "näky" ja jakaa sitä muille, ei väkisin vaan avaamalla ovia. Some on ovi.
Oli turha haaveilla lentämisestä ennen lentokoneita. Mutta silti pitää haluta lentää, jotta se kone olisi mielenkiintoinen. Pointti: lentäminen on muuttanut maailmaa myös niiden osalta, jotka eivät pidä lentämisestä. Vaikkapa tomaatit lentävät, samoin kirjeet ja paketit, ihan kaikille.
Moi, elämme aikaa, jossa viihde valtaa instituution kerrallaan. Jo pitkään esim. media on antautunut Big Brother- ja Putous-ohjelmien kaltaiselle tuotteille. Monen radiokanavan päätuote on hölynpölypuhe musiikin lomassa.
VastaaPoistaSosiaalinen media on upea vapaa-ajan väline. Pedagogiikan dinosauruksena kysyn millaisen lisäarvon sen hypetys tuo sivistyskoulun ihanteelle.
Koulu on valtava yhteiskunnallinen sijoitus. Toivon, että koulu ei anna periksi. Sivistys on edelleen upea tavoite. Sitä se saavuteta tekemällä kaikkea kivaa...
Kiitti kommentista!!
VastaaPoistaHyvä näkökulma. Itse mietin koko ajan sitä, voiko koulu edes yrittää toimia yhteiskunnan ulko- tai yläpuolelta? Ethän niin sanokaan, mutta siltä se voisi näyttää. Jos yhteiskunta "on", pitääkö meidän koulussa olla siellä sisällä - nöyrästi - ja teoilla rakentaa uutta tulevaisuutta ja yhteiskuntaa?
Kunnioitan sivistyskoulua. Riittääkö se? Jos oppimista isoilla kirjaimilla tapahtuu muualla jo ehkä enemmän kuin koulussa? Ei ehkä riitä? Pitää mennä oppimisen kentille, vaikka ne olisivat täynnä mössöä. Auttaa oppimaan oikeaan suuntaan ja sivistymään.
Minulle some ei ole portti BigBrotheriin. Päin vastoin, uskon sen olevan portti kohti suurempaa ymmärrystä ja pois sieltä. Voin olla väärässä ja yritän oppia koko ajan. Minulle se sivistys on kyllä tietoakin, mutta ennen kaikkea itsenäistä ajattelua, kykyä arvottaa ja perustella. Suvaitsevuutta arvostaa myös toisen arvoja ja näkemyksiä sekä tästä kaikesta kasvavaa halua tietää ja ymmärtää enemmän.
Sinä Martti olet aikamoinen mittatikku siinä sivistyneisyydessä.
Pedagogiikan historiassa on ainakin1700-luvulta alkaen vaadittu tilaa luonnolliselle oppimiselle. Sillä on tarkoitettu tapaa, jolla opitaan arjessa, työssä jne.
VastaaPoistaTuo vaatimus on oikeutettu. Seison sen takana. Näen kuitenkin syvän kuilun tuon vaatimuksen ja edutainment-pyrimyksen välillä. Koen se - anteeksi oikein ruma ilmaisu "sivistyksen huoraamiseksi".
Huoraamisella viittaan pyrkimykseen ohittaa vaivannäkö uskomuksella, että kiva ja helppo on yhtö arvokasta kuin tuska ja vaiva, jotta syvällinen tradition haltuunotto vaatii.
VastaaPoistaEdelleen samaa mieltä, mutta näen vain somen kaikkein vaativimmaksi luonnollisen oppimisen kontekstiksi. iPad- (tai vastaavat muille alustoille...)eduhässäkät ovat ihan jotain muuta, mutta niitähän riittää. Suunnilleen samaa kuin ristisanat yleissivistäjinä. Kiinnostavaa, että saat noin hyvät kiksit somesta. Ehkä teillä Espoossa on jotain, mitä vastaan kiukutella. Meillä ollaan vielä niin alussa, ettei voi kuin toivoa. Asiat näyttäytyvät niin monenlaisina.
VastaaPoistaMutta some tms. ei milloinkaan saa olla syy jotenkin kurjistaa koulun parasta ja sisintä olemusta, siitä olemme ehkä samaa mieltä.