torstai 19. syyskuuta 2013

Jaettua osaamista, jaettua onnistumista, jaettua johtajuutta

Huomaan pitäneeni jotenkin puolitiedostamattani sellaista linjaa, että kirjoitan tänne jonkinlaisena "free learning geek" -hahmona. En siis ole kirjoittanut omasta leipätyöstäni ja siihen liittyvistä asioista. Kun nyt pohdin syytä, se voisi johtua siitä että yhtäältä olen aiemmin  kohdannut sitä, että rehtorin kirjoittelut ovat olleet saman koulun henkilöiden mielestä kiusallisia. Toisaalta myös oman ajattelun ja arkityön reunaehtojen välillä on ollut niin paljon ristiriitaa, että olen ehkä itsekin halunnut pitää kiinni "tää on mun ajattelua" -paatoksesta
Pakko todeta, että kyllä tämä voi edelleen olla joidenkin saman koulun työntekijöiden mielestä kiusallista, opiskelijoista puhumattakaan. Silti koen sellaista hengen vapautta, että haluan nyt kertoa asioista, jotka olen kokenut merkityksellisinä.

Mitä meille juuri nyt kuuluu, meille kaikille kasvattajille?

Huomaan ajattelevani, että olisiko koulussa joku 20-vuotisperiodi. Peruskoulu tuli 70-luvulla, suuri opetuksen ja opetussuunnitelman uudistus 90-luvulla ja nyt 2010-luvulla koulu kiemurtelee muutoksen edessä. En tiedä, varmaan sattumaa, mutta muutoksen edessä olemme.
Koulumme on maailman paras, mutta maailma muuttuu. Opettaminen oli jotenkin itsestään selvä oppimisen edellytys vanhassa maailmassa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa on vaikea tietää mitä ylipäätään pitäisi opettaa, mikä on perustaitoa ja yleissivistystä. Toisaalta voi ainakin kysyä, edellyttääkö oppiminen enää opettamista ollenkaan ja jos edellyttää, niin millaista, missä ja milloin. Ja  kenen kanssa.

Näitä olen Facebookissa, Twitterissä ja täällä blogissani pyöritellyt suuntaan jos toiseen.

Ja niinpä tapahtui Nurmijärven Yhteiskoulussa, Osa I

 Jaoin nämä tunteet ja kokemukset jo Facebookissa, mutta haluan kirjata ne myös tänne.
Uskon nuorisoon, uskon lapsiin. Uskon, että luottamuksen varassa ihme voi tapahtua. Nyt tuntuu sille, että saan olla yhtä ihmettä mukana kokemassa.

Meillä lukion ykköset ovat opiskelleet syksyn alusta alkaen, siis noin 1,5 kk, opiskelutekniikan kurssilla 5h/vko. Puolet viikkotunneista on perinteistä opiskelutekniikkaa ja puolet TVT-taitoja. Itse opetan tätä jälkimmäistä, mutta toinen opettaja Pekka Linna on etevä myös TVT:n alueella ja siten nämä kaksi osa-aluetta ovat lomittuneet sujuvasti kurssin aikana. Kurssilla on ollut selkeä suunnitelma ja aikataulu, muta sitä on joustavasti muutetu, jos se on meistä tuntunut opiskelijoiden edun kannalta tarpeelliselta. TVT-puoli on painottunut Google Apps For Education -palvelun eri puoliin, johon on sitten liitetty vähän muitakin perustaitoja. Ideana on ollut tukea omaa oivaltamista, yhteistyötaitoja ja tvt:n perustaitojen osaamista.

Tällä viikolla annoin mielestäni aika hyvän tehtävän, jota ei totisesti oltu etukäteen suunniteltu.Tehtävänanto oli seuraava
Muodostakaa 3-5 hengen ryhmät
  1. Valitkaa teema, joista valmistatte n. 15min paja-session 
    1. aiheet ja ryhmät kerätään ehtimisjärjestyksessä Googlen dokumenttiin. 
    2. Ainut ehto - ketään ei saa jättää yksin
  2. Pajoihin tulevat 'oppilaiksi' (kanssaoppijoiksi)
    1. Lukion opet
    2. Peruskoulun opet
    3. Lukion kakkoset, lukion kolmoset jos ovat kiinnostuneita.
  3. Vedätte saman pajan 4-5 kertaa peräkkäin koulutusiltapäivässä.
  4. Suunnittelu dokumentoituu kahdella tavalla
    1. Pajojen  vetäjät, aiheet ja vaikeustaso kerätään yhteen jaettuun Google-asiakirjaan.
    2. Jokainen ryhmä tekee pajastaan suunnitteludokumentin, juoka jaetaan opettajille Pekka ja Mikko.
Oli mahtavaa nähdä, miten opiskelijat ryhtyivät hommiin. Juttu lähti niin hyvin käyntiin, että mielessä alkoi heti syntyä jatkoideoita (lue loppuun!).

Alla muutama kommentti asiasta syntyneestä Facebook-keskustelusta
Janne Cederberg Erittäin huikee meininki!
Petri Lounaskorpi Kuulostaa todella hyvältä! Onnittelut!
Miikka Salavuo Hyvä NYK! Loistavaa toimintaa malliksi! Varmasti kirjoitat sitten blogiisi tarkemmat kokemukset!
Hanne Kokkonen Hei onko huomioitu että Google-tilin käyttäjän on oltava täysi-ikäinen?
Paavo Ikonen Mikko johtaa koulua facebookista
Elina Rautapää Jess! Saanko kopioida tuon idean omaan kouluni? Pistän tvt-kurssilaiset vetämään pajoja ykkösille ja opettajille!
Mikko Jordman Googlesta: Olen parhaani mukaan perehtynyt Google Apps For education'in käyttöehtoihin ja minusta niissä ei ole OLLENKAAN ikärajaa. Meillä kyllä kaikki ovat yli tuon 13v.
Oppikas on sopimussuhteessa ylläpitäjään (koulu=minä) ja minä olen sopimussuhteessa Googleen.
Moraalinen ongelma säilyy - kasvatan Googlen asiakkaita. Suurin osa muista kouluista kasvattaa Microsoftin ja Applen asiakkaita, mikä ei ole yhtään pienempi synti.

Ja tapahtui Nurmijärven Yhteiskoulussa, kun rehtorin ideakone hyrähti todella käyntiin,Osa II

Vielä ei ole saatu - kahdessa päivässä - noita edellä suunniteltuja pajoja toteutettua. Sen sijaan asia on viety eilen johtoryhmään ja alustavsti sovittu asian toteuttamisesta. Aikataulu vain puuttuu, ylioppilaskirjoitukset päällä ja koeviikko alkamassa.

Kuten useinkin, asian puhuminen toisille saa ajatukset virtaamaan ja uusia kehiä syntyy, niin kävi nytkin. Rehtorin ideakonettahan ei oikeasti ole, vaan se toimii toisten ilmeillä, ajatuksilla, lauseilla ja reaktioilla. Peruskoulun e-tiimin vetäjä Sanna Metsä oli luonani juttelemassa peruskoulun e-oppimisen jutuista, kun aloimme pohtia tätä ajatusta. Aika luonnollinenkin jatko jo suunnitellulle oli alkaa miettiä, miten tämä saataisiin tuotua peruskoulun puolelle? Muutamalla lausella saimme luonnosteltua seuraavan idean:

  • Peruskoulun oppilaille järjestetään pajat, joissa some- ja e-oppimista harjoitellaan mobiililaitteilla, koska peruskoululaisilla ei kattavasti muuta ole.
    • Toteutetaan tämä samalla kaavalla kuin edelliset pajat
    • Niin että lukion ykköset suunnittelevat, valmistelevat ja kokeilevat, miten kunkin pajan aihe voidaan toteuttaa oppilaiden omilla mobililaitteilla.
Eihän se tietenkään voinut tähän jäädä. Tämän päivän aikana ajatus vielä sai viimeisen vaiheensa, yhdessä mahtavien lukion ykkösten kanssa:

  • Järjestetään Action-ilta (minun keksimä työnimi, kun vanhempainilta on niin kulahtanut sana) vanhemmille
    • lukion ykköset pitävät vastaavat pajat huoltajille ja demoavat, millaista on tämän päivän oppiminen NYKissä.
    • Samalla SpeakersCorner ja ykkösten järjestämä kahvila, jossa puhutaan 
      • some-hurmoksesta,
      • netin uhkista, 
      • jonkun opettajan pouheenvuoro ideoistaan ja ajatuyksistaan 
      • opiskelijan näkökulmapuheenvuoro.
Vaatii motivaatiota ja sitoutumista! Olen iloinen, että yksi opiskelija esitti ääneen kysymyksen, mitä me tästä saamme? Saamme tilaisuuden tehdä yhdessä jotain oikeasti merkittävää, olla yhdessä eturintamassa. Saamme näyttää, mihin meistä on.

Ja tietenkin, meinasin jo unohtaa: lukion ykkösille pizzaa ja PepsiMaxia (arvaus, voi olla Cokistakin)

Eikä se tähän jää, eli Osat III-

Seuraava kysymys esitettiin tänään Facebookissa, KuumaTVT-koordinaattorin Terhin taholta:

Terhi Nissinen Saanko houkutella lainaan ja stagelle noita hurmoshenkisiä puhujaopiskelijoita 7.11.?!
Mikko Jordman Alkavat oppia arvonsa, Terhi. Saat keksiä millä houkuttelet :) 

Vielä pitää muistaa jakaa tämä koko opetytajakunnalle, johtokunnalle ja oppilaskunnalle. Eiköhän se siitä. Katsotaan, mitä tällä viikolla vielä keksitään!

1 kommentti:

  1. Erittäin hyvä meininki!

    Tuosta 20v periodista tuli mieleen, että onhan tässä ict-murroksen muassa aikamoinen koulureformi puhaltanut ihan perusopetuslain muutoksen kauttakin, 3-portainen tuki yms. Monenlaista muutosta ajatteluun ja johtamiseen, läpinäkyvyyteen ja joustavuuteen.

    Ja peruskoulussa mobiili on puutteistaan huolimatta ihan välttämätöntä. Mitä muuta oppilaat tekee välituntisin kuin räplää puhelimiaan? Mun missio on opettaa niiden hyötykäyttöä, viihdekäyttöä moralisoimatta mutta hyötykäytön mahdollisuuksia hehkuttaen. Ja katso, yli 1500 kertaa nyt kuukauden aikana blogia katseltu, botit ja oma käyttö laskettu pois. Se vaan tuntuu toimivan, mutta se piti opettaa.

    VastaaPoista