keskiviikko 13. elokuuta 2014

Sellainen oppimisympäristö

A depiction of the world's oldest
continually operating university,
the 
University of Bologna, Italy - Wikipedia
Jäin tässä eilen miettimään tällaista.

Matematiikan perustaitojen aika merkittävääkin drillaavaa vahvistamista perustellaan sillä, että pitää pystyä toimimaan tilanteessa, jossa laskinta/älylaitetta ei ole saatavilla.

Miten valmistaudumme tilanteeseen, jossa autoa/lentokonetta/kahvinkeitintä ei ole käytettävissä?
Emme mitenkään. Pidämme tuollaista asetelmaa täysin typeränä ja keksittynä. Laskimen puutetta sen sijaan pidämme - minäkin -  täysin relevanttina arjen uhkakuvana, ja siten OPSin perusteena.

Miksi koulussa pitäisi vahvistaa sellaisia perustaitoja, joiden "perustavanlaatuinen tärkeys" on elämänmuodollemme vähäisempi kuin kuin vaikka sen autoriippuvuuden?

The Moscow Architectural School by PANACOM
http://retaildesignblog.net
Millainen on siis tulevaisuuden toimiva, pärjäävä ihminen esim. 2030?
Millaiset kyvyt hänellä on aikuisena?
Millaiset kyvyt hänellä on II asteen jälkeen?
Millaiset kyvyt 9-8-7-6-5-4-3-2-1-e luokan jälkeen?

Tuo kykypotentiaali pitää miettiä nimenomaan aikuisesta 2030 taaksepäin tähän päivään.
Tällä viikolla koulun aloittanut on se 2030 aikuinen. Mitä hänen pitää tänään oppia, jotta hän ei opettele turhia taitoja? Ja ennen kaikkea, mitä hänen pitää oppia, jotta hänelle on rakentunut ne palikat vuosi vuodelta, jotka hän 2030 tarvitsee? Kovin paljon ei saisi olla sellaisia polkujen alkuja, jotka jälkeen päin ajatellen eivä't johda minnekään, niillä vain käytiin kun ei muuta keksitty tai niillä poluilla oli vahvat jäljet seurata.

Classic Virtual reality HMD - Wikipedia
Käsialakirjoitus? Ei kai?
Päässälasku? En kyllä oikeasti tiedä
Paikallaan istuminen? Toivottavasti ei.
Auktoriteetin antamien tehtävien suorittaminen esim. 9 vuotta, jonka jälkeen saa alkaa vähän ilmaista mielipidettään? No ei.
Yksilön merkitykselliseksi kokemaa tekemistä? Kyllä
Pystyvyyden kokemusta? Kyllä
Autonomian kokemusta? Kyllä
Itsensä merkitykselliseksi yhteisön jäseneksi kokemista? KYLLÄ
Toisten merkityksellisyyden ymmärtämistä? Jep
Esteettisen ja eettisen kokemuksen tajua. Jep


Helpoin tapa (ei ainoa, mutta melkein välttämätön kuitenkin) muuttaa opettamista ja oppimista on muuttaa fyysinen ympäristö. Mitä asioita sinun tulevaisuuden ihmisesi osaa, kykenee, tuntee?

Sellainen oppimisympäristö.

2 kommenttia:

  1. Hyvä lista, Mikko. Joko Nurmijärvellä kohta annetaan vanhanaikaisille tiloille pupletteineen huutia? Vai onko annettu jo? :)

    VastaaPoista
  2. Justiinsa Mikko! Oppimisympäristö-luku on tainnut jäädä Opsissa sinne luetaan joskus myöhemmin-osastolle. Tosiasia on että seinät, kalusteet ja muu fyysinen ympäristö kantavat itsessään jotain pedagogista ratkaisua, vaikka sitä ei olisi edes virallisesti suunniteltu. Onko oppimisympäristö avoin vai suljettu tila? Tämä lienee yksi tärkeimpiä ratkaistavia asioita. Rehtori voi tässä tuottaa pedagogista johtajuutta, jos pääsee suunnittelemaan tila- ja kalusteratkaisuja. Tämän huomaa hyvin kun vierailee koulussa johon on rakennettu yhtenäinen oppimisympäristö, ihan oikeasti. Ja kyllä olen ihan samaa mieltä, että tulevaisuus, vaikka vaikeasti ennustettavanakin, määrää aika paljon suuntaa.

    VastaaPoista