lauantai 13. syyskuuta 2014

Tajuan kaiken, osaan kaiken, tilanne on hallinnassa

Suuri(n?) osa koulun ongelmista nousee siitä aivojumista, että opettajan pitää oman hallinnan tunteensa ylläpitämiseksi laittaa kaikki tekemään samoja asioita samaan aikaan. 

Sillä kyvyllä ei ole suurtakaan käyttöä koulun lisäksi kuin kiinalaisessa aamuvoimistelussa (jota en kyllä tunne).




Yksi määrää muuta odottamaan, 
että vastentahtoisin on valmis aloittamaan 
- ja päässyt loppuun. 



Vai: 


Jokainen alkaa harjoitella sitä mitä ei vielä osaa, 
yksi auttaa ja opastaa.


(edit: ja toki, jokainen oppii, jokainen opastaa, kaikki ovat yhdessä enemmän kuin kukaan yksin.) 

loppuun linkki: 

1 kommentti:

  1. Jep, Mikko. Teollisen oppimisen malli josta on tullut tradition taakka. Oppimisen uusiutumisen kannalta on varmasti melko oleellista, että opettaja oppii päästämään irti- ryhtyy vetojuhdasta tähystäjäksi ja peräsimenpitäjäksi. Ja virta vie!

    VastaaPoista