keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Oppilaan oikeus tukeen ja oikeus lomaan herätti keskustelua

Oppimisen ilo, oivaltamisen riemu, innostus ja yhdessä tekeminen ovat minun käyttövoimiani. Silti joskus on tarve paaluttaa pelisääntöjä. Kirjoitin tällaisen viestin peruskoulun oppilaille, työntekijöille ja huoltajille äsken.


Terveydys kaikille!

Selkeytän linjaa oppilaiden anottujen lomien suhteen.


  1. Kannatan lähtökohtaisesti perheiden yhteisiä asioita, myös lomia. Arki pitää hoitaa ja samalla kohokohdat tekevät siitä elämisen arvoista. Silti järjestelyt pitää hoitaa niin, että oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin edistyminen ovat etusijalla.
  2. Ymmärrän: opettajat kokevat erittäin turhauttavana, jos oppilas on poissa koulusta ja pyytää sen jälkeen apua, koska ei selviydy omasta tai huoltajien mielestä kyllin hyvin. 
  3. Oppilaalla on aina oikeus saada tukea oppimiseensa, jos sellainen tarve opettajan tai oppilaan mielestä syntyy. Huoltajakin voi tehdä aloitteen. Tuki voi siis olla yksilöllisiä oppimisjärjestelyjä, tukiopetusta tai muuta oppimisen tukea.


Näiden lopputuloksena:


  1. Myönnän edelleen mielelläni oppilaille lomia koulutyön aikana.
  2. Varmistan ennen myöntämistä luokanvalvojalta, että oppimisen kannalta loma on oppilaan edun mukainen. Luokanvalvoja siis joko puoltaa tai kertoo, minkä aineen opettajalta pitää pyytää lisätietoa. 
  3. Oppilas huolehtii itse / yhdessä huoltajien kanssa, että korvaavat oppimistehtävät on ajoissa kysytty ja ajoissa tehty.
  4. Jos luokanvalvoja ei puolla lomaa, selvitän asian aineenopettajien kanssa.
  5. LOMA-ANOMUKSESSA pitää siis tästä lähtien olla a) kääntöpuolella kerättynä korvaavat tehtävät ja b) luokanvalvojan puolto ENNEN kuin paperi tulee rehtorille. Tämä edellyttää siis toimimista hyvissä ajoin ja vastuun ottamista oppilaalta itseltään - mitä lomalla tehtävien tekeminen edellyttää sekin.




Loppuun vielä tämä tuen tarpeesta ja oikeudesta tukeen:

Jos oppilaan numerot alkavat olla 6 tai alle, on AINA tarve tukitoimiin, olivat ne sitten oppimiseen tai muuhun liittyviä. Yksikin nelonen on aina aihe tukitoimiin, samoin parikin vitosta samassa jaksossa.
Opettaja ei aina tiedä kaikkia oppilaan olotilaan liittyviä asioita. Väärinymmärryksiä voi syntyä ja asia voi näyttäytyä esim. saamattomuutena tai laiskuutena, vaikka kyse voi olla jostain vakavammasta. Näissä kohdissa tarvitaan aina yhteistä keskustelua oppilaan eduksi.

Jokaisen oppilaan oppimisen tukeminen on tärkein tehtävämme koulussa. Osa sitä on huolehtia sitten myös siitä, että esim. lomat tukevat oppimista eivätkä aiheuta sille uhkaa.



Kiitän niitä henkilöitä, jotka nostivat tämän yksinkertaisen ja tärkeän asian esille.

Ystävällisin terveisin rehtori Mikko

4 kommenttia:

  1. Rehtorin mukaan takapuolella kerätään korvaavat tehtävät. Voisi kuvitella kielenhuollon olevan tällä tasolla kunnossa.

    VastaaPoista
  2. Rehtori on täällä sillä tasolla, että kielen huolto menee aina opplaiden huoltamisen jälkeen toiselle sijalle. Olen ilmoittanut tällä viikolla myös jollekin, että katson perääsi. Tarkoitus oli kyllä ilmaista, että en jätä yksin ja pidän huolta. Joku tässä lipsuu, olkoon sitten kielenhuolto :)

    VastaaPoista
  3. Oppilasta opettavalla/opettavilla on edessään "mielenkiintoinen" tehtävä, kun oppilas tulee loma-anomuksen toiselle puolelle pyytämään lomaläksyjä monta viikkoa ennen lomaa. Saa siinä arvuutella tovin, että missähän mennään muutaman viikon kuluttua. Ja sitten jälkeenpäin kotoa tulee uikutusta, kun ei koulussa edettykään "sovittuun" tahtiin. Ajatuksesi on kaunis, mutta toimivuutta epäilen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä näkökulma. Voihan sen anomuksen tuoda hyvissä ajoin ja hoitaa sen prosessi loppuun lähempänä loman ajankohtaa? Olisitpa anonyymi esittänyt minulle paremman ajatuksen, niin olisi saatu yhdessä vietyä asiaa eteenpäin! Pienin askelin eteenpäin, korjataan se mikä ei toimi.

      Poista