AIVAN mahtava juttu! Tällainen pitää perustaa jokaiselle Suomen alueelle, tarjoamaan verkkoperuskoulun oppimisympäristö ja valmiit kurssit SEKÄ lähiohjaus niille nuorille, jotka tämän palvelun piirissä ovat. Tämä pallo menee OPH:lle!
Ainakin omalla kohdalla tosi paljon työaikaa kuluu seuraavaan:
Oppilas ei pysty osallistumaan tavalliseen luokka-/ryhmämuotoiseen opiskeluun tavallisessa peruskoulussa.
Mitä tästä seuraa? Oppilas ei voi itse tietenkään tietää mitä hänen pitäisi tehdä, Oppilashuollollista tukea tarjoavat henkilöt yrittävät saada luotua yksilöllisen oppimisen polun juuri tälle nuorelle, juuri hänen opettajiensa kanssa.
- Oppilas syystä tai toisesta ei pysty opiskelemaan ison ryhmän mukana.
- Fyysisen terveyden esteet
- Psyykiset syyt
- Sosiaaliset syyt
- Oppimisen vaikeudet
- Elämäntilanne ja -hallinta
- Tiesmikä hässäkkä, jossa kaikki edellä mainitut kiertyvät muna-kana -järjestelmäksi, jossa mikään ei tunnu onnistuvan
- Kyky opiskella saattaa vaihdella lyhyemmällä tai pidemmällä aikavälillä.
- Miten oppiminen organisoidaan ja sen etenemistä seurataan ja tuetaan?
- Kaikenlaisia keinoja yhdistellään:
- Normaaliryhmässä opiskelua
- Erityisopettajan kanssa opiskelua
- Itsenäistä opiskelua esim. tehtäväpakettien avulla
- Joustavia pienryhmiä
- Kotiopetustakin
- ?
Joka kerta se polku rakennetaan uudelleen alusta. Aineenopettaja kokee sen ymmärrettävästi raskaana, koska ei ole helppoa laatia pakettia, joka korvaisi läsnäoppimisen kaikki puolet oppilaan edun mukaisesti. Ja vielä arviointikin...
Sitten kuulin radiossa tästä autossa. Pysähdyin heti, soitin numerotiedusteluun ja sen myötä Mikkeliin.
AIVAN mahtava juttu! Tällainen pitää perustaa jokaiselle Suomen alueelle, tarjoamaan verkkoperuskoulun oppimisympäristö ja valmiit kurssit SEKÄ lähiohjaus niille nuorille, jotka tämän palvelun piirissä ovat.
Toinen vastaava järjestelmä on Feeniks-koulu. Ihan sama kumpi, mutta tätä tarvitaan ja tätä pyörää EI TODELLAKAAN tarvitse keksiä joka paikassa uudelleen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti