sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Työtä, aikaa ja tuloksia

Tajunnan virtaa Tiimimestari-koulutussession ja päivän Hesarin pohjalta.

Tänään Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu työajasta ja sen kainalossa juttu työn tuottavuudesta. Tässä linkit noihin juttuihin, jaoin ne jo SOKF-ryhmään ja keskustelu asiasta lähti heti liikkeelle. Tärkeästä asiasta tuntuu siis olevan kyse.


HS 3.4.2016: Työaika on menneen maailman mittari – yhä useamman työ on ajasta ja paikasta riippumatonta
HS 3.4.2016: Miten työn tuloksia pitäisi mitata?

OAJ ihan ansiokkaasti puuhaa opettajille uutta työaikajärjestelmää (Mistä vuosityöajassa on kyse? Tässä OAJ:n mallit). Juuri sellaista keskustelua käydään nyt, joka joskus vuoden 2000 aikoihin oli todella ajankohtaista. Mistä asioista opettajan työ koostuu, miten ne asiat voi määritellä, miten työtä ajalla mitattuna voi allokoida ja miten tuosta työstä voidaan maksaa?


MITÄ MIETIN?

  • Kuinka järkevää on nostaa kauhea myrsky ja riita asiasta, joka monella muulla asiantuntijatyön alueella on jo todettu ratkaisemattomaksi? 
  • Pitäisikö huomioida opettajien oma kokemus, että työaika ei yksinkertaisesti sovi mittaamaan opettajan työssä koettua rasitusta tai saavutettua tulosta?
  • Pitäisi määritellä, sopimalla tai määräämällä, mikä on koulun tehtävä? Se ei niin selvä oikeasti ole.
  • Jos hyväksytään, että työn tuloksellisuudella - sopivasti määriteltynä - on roolinsa esimerkiksi palkan perusteena, niin miten työn tuloksellisuutta pitäisi arvioida? 
"Yksi kriteeri arvioinnissa voisi hänen mielestään olla asiakas: se, kuinka tyytyväinen asiakas kunkin työn tuloksiin on." Minna Huotilainen HS 3.4.2016



Jos lähdetään siitä, että oppilas oikeasti on asiakas. Koulu palvelee asiakastaan. Asiakas ei anna vastineeksi rahaa, vaan tekee sopimuksen, jota koko ajan säännöllisesti uusinnetaan. Tässä malli Tiimimestarien (lähde: Tiimiakatemia) oppimissopimuksesta:

Oppimisopimus:
1. Missä olemme olleet?
2. Missä olemme nyt?
3. Mihin haluamme mennä?
4. Millä keinoilla?
5. Mistä tiedämme että olemme perillä?



Otetaan lähtökohdaksi siis se kirottu paikallinen sopiminen. Pelottava skenaario, mutta onko vaihtoehtoa? Ja siis samalla kaavalla sopimalla opettajien omat sopimukset. Ja yhteisön yhteiset.

Mitä tähän tarvitaan? Ei muuta kuin toimiva tiimimalli (tai saa sitä, Martti, nimittää  yhteistoiminnallisuudeksikin) ja vahva luottamus.

Teemme yhdessä. 
Siksi: 
Arvostamme toisiamme. 
Siksi:
Luotamme toisiimme.
Siksi:
Olemme tärkeitä itsellemme ja muille.
Siksi:
Olemme iloisia ja voimme hyvin.

(opittu Pertti Parpalalta Ritaharjun koulusta)

Nyt taas muihin hommiin... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti