perjantai 4. toukokuuta 2012

Tutkin ja opin!

Olen viime aikoina löytänyt itselleni uuden paikan oppia ja innostua: kotona.
Flickr / Unitopia: http://farm4.staticflickr.com/3456/3209662723_f5580447a4.jpg
P.S. heti tähän alkuun! Mistä tässsä on kysymys? OPPIMISESTA! Kuka oppii? Jokainen. Kaikki. Minä olen ehkä tässä se aikuinen ja osaankin. Jos olen jotain olen "mestarioppija" - osaan oppia. Olen "oppimisen johtaja". Tykkään ihan erityisen paljon tuosta termistä, jonka kuulin tänään Leena Krokfosin suusta Tiedekulmassa.







Kotoa löytyy:

  • 50 vuotias kaikesta innostuva kokeilija (minä) 
  • 50 vuotias taitava ja oppimiskykyinen, joka kuitenkin on valmis tekemään vain jotensakin järkeviä asioita (vaimoni)
  • 12 vuotias poika, joka kiinnostuu kaikesta ja osaa ihmeellisiä asioita (poikamme Paavo)
  • 9 vuotias, joka tykkää tavallisista sen ikäisten asioista, tekee tehtävänsä ja hoitaa hommansa (tyttäremme Peppi)
  • 7 vuotias, joka opettelee kiihkeästi asioita pysyäkseen isompien mukana, ihmettelee  miksi koulussa tehdään tyhmiä(kin) asioita, tykkää käsitöistä, opettajastaan - ja jos ei tykkää jostain, kertoo sen kyllä (tyttäremme Paula)
Mobiilioppimista lomalla, museossa 3.5.2012
Koulussa olen rehtori. Rehtorin pitää olla luotettava, tasapuolinen, oikea-aikainen, hyvä pomo. Jonkin verran siihen mahtuu ideoitakin, mutta ei liikaa. No, minulla tuppaa olemaan. Viime kesänä tajusin jotain. Ostin itselleni  vuoden vanhan Nokia 5230:n tilalle ihan mielenkiinnosta Samsung Galaxy Minin.Tykkäsin kovasti. Koska (kuitenkin ja myös) musiikki on tärkeä osa elämääni, kokeilin musa-apseja: Huono menestys - androidin kanssa oli sama tilanne kuin Windows-musaohjelmissa 90-luvulla. Niinpä seurasi seuraava ketju:



  • Kesällä 2011 minä ostin iPhonen (ostin muuten saman kesänä myös Kiinasta ekan Android tablettini, jolla ei sitten oikein tehnyt mitään...)
  • Paavo sai Samsung Galaxy Minin
  • Tärkeä: huomasin, että lapsilla ei ole dataliittymiä, vaan kaikki mahdolliset estot. Mietin ehkä yhden illan: Paavo sai dataliittymän.
  • Joskus syksyn alussa Peppi sai Paavon Nokia 5230:n - ja dataliittymän
  • välitön seuraus: Paula 7v kysyy  "Milloin minä saan älykännyn?" Ensimmäinen ajatus oli, että "kolmosluokalla, kuten Peppi". Toinen ajatus heti perään: EI MITÄÄN JÄRKEÄ. Pienen miettimisen jälkeen sanoin: Saat älypuhelimen, kun osaat lukea tarpeeksi hyvin (lukutaito oli kyllä hankittu jo viisivuotiaana, mutta ei se vielä sujuva ollut). Niinpä sanoin "Saat älypuhelimen, kun osaat lukea telkusta kaikki tekstit". Ajattelin, että jonkin aikaa saadaan odotella ja unohdin asian.
  • Meni ehkä kaksi viikkoa ja Paula tuli kertomaan: "Isä, minä ehdin tänään lukea telkusta kaikki tekstit paitsi yhden sanan". Niin meni Paulalle Samsung Galaxy Mini tilaukseen
  • Miksi muuten hommaan noita halpis-Samsungeja? Koska en halua ostaa "hienoa" vaan "toimivaa". Tuolla Samsungilla pystyy tekemään oikeastaan kaiken, vaikka uusimpiin peleihin se ei pystykään.
Hyönteisten kuvausta Naturhistoriska Museet'issa
Ja mitä minä sain? Minä sain jatkoa omaan "kotilaboratoriooni". Nyt minulla oli lapset, jotka suostuvat kertomaan minulle, mitä tekevät laitteillaan ja myös ottamaan vastaan vähän ohjausta (se on sisäänrakennettu ehto tässä kotilabrassa - minä rahoitan, jos saan luvan kysyä ärsyttäviäkin kysymyksiä). Homma on jatkoa sille, että lapsilla on ollut käytössä (halvalla hankitut kierrätys-) tietokoneet jo ennen kirjoitustaitoa.

Tänä keväänä homma taas astui vähän eteenpäin. Vaimokin on valjastettu mukaan. Vaimo innostui Facebookista minun vinkistäni, vaikka itse en silloin oikeastaan lainkaan käyttänyt. Nyt vaimon repertuaari on laajentunut blogaamiseen, Pinterestiin, aktiiviseen toimintaan FB:n ryhmissä. Ja viimeisin. Hankin vaimolle tabletin (Onda vi40 Elite 9.7" IPS, android, josta pitäisikin kirjoittaa arvio toiseen blogiin...) Vaimon aiheellinen kysymys oli: Miksi? Koska minä haluan nähdä, mitä 50v tekee tabletilla.

Tällaisessa laboratoriossa mennään, tutkitaan sosiaalisen median käyttöä, pelaamista, mobiilikäyttöä, oppimista ja opiskelua. Ja siitä kirjoitankin seuraavassa kirjoituksessani, ihan kohta :)    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti