perjantai 18. lokakuuta 2013

Kokeillaan oppimislähtöistä koulua


Luin tänään Petri Lounaskorven päivityksen mielenkiintoisessa Facebook-keskustelussa. Se herätti ajatuksen, siitä miten koulua voisi ihan käytännöllisesti kehittää. 

Tausta:

Petri Lounaskorpi No nyt ollaan pääsemässä asian ytimeen. Ei ohjelmoiti, robotiikka ja mutta jo 90 -luvulla kouluissamme käytetyt tavat opettaa tietotekniikan käyttötaitoja. Kyse on kirjoitustaidon tasoisesta kansalaistaidosta (Strategia 1995), jota pitäisi opettaa myös samalla intensiteetillä. Niiin kauan, kun meillä ei ole opetussuunnitelmaillisia taitotavoitteita tietotekniikan osalta opetussuunnitelman sisällä, oppitunteja (lue oppilaan konekontaktiaikaa) ei käytetä taitojen opetteluun tai harjoitteluun. Kuka Opettaisi Opettajat Opettamaan Oppijat Opiskelemaan uusissa Oppimisympäristöissä? -lihavointi Mikon

Pekka Peura: ”Sanoin opiskelijoilleni…, että kurssin lopussa oleva koe on vapaaehtoinen ja se ei vaikuta kurssin arvosanaan. Sanoin myös, että he saavat itse päättää omat arvosanansa. Pelkoni siitä, että antavatko kaikki nyt itselleen arvosanaksi 10, osoittautui täysin aiheettomaksi. Kukaan 55 opiskelijastani ei antanut itselleen arvosanaa 10!

Mistä on kyse

Tavoite

  • aidoista "suurista kysymyksistä" nouseva oppiminen
  • tässä ajassa elävien uusien taitojen oppiminen - niiden, joihin opettaja ei mitenkään ole koulutuksessaan valmistautua
  • innostus, yhteisöllisyys, merkityksellisyys, kokemuksellisuus, toiminnallisuus - näitähän koulusta kai puuttuu oppilaan kokemuksen mukaan? Ja se taas tuottaa opettajalle ratkaistavia.
AttributionNoncommercial Some rights reserved
by 
TED Conference

Törmätään ainakin seuraaviin ongelmiin:


  • opettajan ajanpuute
  • arvioinnin vaatimukset
  • opettajan hallinnantunne, siis asian-, tilanteen ja oppilaiden/ryhmän hallinta

Jotta asian voisi käytännössä toteutua, nuo ongelmat pitää saada ratkaistua.

Ratkaisu: OPPIMISLÄHTÖINEN KOULU -kokeilu

AttributionNoncommercial Some rights reserved
by 
Maria L. Mata

Rakennetaan kokeilu

  • ajallisesti rajattu
    • esimerkiksi 1 kuukausi tai 1 jakso
    • tai 1-2 tuntia tyyliin SOLE 
  • otetaan lähtökohdaksi se, että opettajan ei tarvitse arvioida numeerisesti vaan niin, että oppija saa oikeellista palautetta oppimisestaan itseltään ja muilta (Pekka Peuran blogiteksti)
  • opettajan rooli
    • ohjata ja johtaa oppimisprosessia niin, että kohteeksi valikoituu mielekkäitä ja oppilaille merkityksellisiä suuria kysymyksiä tai tarpeellisia taitoja  
    • opettajan EI tarvitse perinteisessä mielessä hallita asiaa ja oppimistilannetta, koska kyse on yhteisestä taidon harjoittelusta tai vastauksen hakemisesta suureen kysymykseen, johon ei ole tarpeen löytää ainoaa oikeaa vastausta. 
    • opettaja käyttää oppituntien ulkopuolisen valmisteluun ja arviointiin 'varatun' ajan 
      aikansa 
      • vaikka yksin, mutta toivottavasti yhdessä f2f tai onlife
      • perehtymällä itse valitun kysymyksen teemaan tai valitun taidon harjoitteluun
  • oppimistilanne
    • opettaja on 
      • kanssaoppija ja oppimisen johtaja.
      • toimii oppimistilanteessa mentorina, kanssaoppijana, johdattavien kysymysten esittäjänä ja kiinnostuneena kuuntelijana - minimaalisen puuttumisen pedagogiikan mukaan - ei opettajana, joka tietää ja varmistaa oppilaan tietoa.
    • oppilas
      • toimii ryhmässä
      • harjoittelee taitoa
      • etsii vastausta suureen kysmykseen ja raportoi sen 
  • prosessi alkaa yhteisellä virityksellä ja päättyy yhteiseen koontiin
    • tavoitteena ei ole hallinta, vaan aito oppiminen
    • pyrkimyksenä on hälventää formaalin, informaalin ja nonformaalin oppimisen raja-aitoja (jota tulevat oletukseni mukaan vastustamaan kaikki - oppilaat, huoltajat, kouluinstituutio, opettaja varmaan vähiten) 
  • toimintamalli
    • oppiminen rakennetaan yhteisölliseksi (SOLE on hyvä peruslähtökohta - ohje, kokemuksia
    • oppilaat arvioivat itse omaa ja toisten onnistumista, mutta niin että arviointi on oikeasti toimintaa arvioivaa eikä perinteisen arvioinnin korvaavaa pakkopullaa
    • opettaja tekee toiminnasta dokumentointia - videolla, blogitekstillä tms.

Yhteenveto


  • ajallisesti rajattu kokeilu
  • ei arviointia
  • opettajan tarvitsema lisäaika syntyy siitä, että ei tarvitse arvioida eikä tehdä perinteistä oppituntien valmistelua/arviointia

Voisiko koulu toimia näin? Tai sehän toimii monesti näin jo  nyt, mutta voisiko näin toimimalla saada jokaisen opettajan uskaltamaan pois totutuilta poluilta?

1 kommentti:

  1. Ei muuta kuin toteuttamaan! Jää pitää saada rikki. Juuri näin se voisi onnistua. Ensin kokeillaan muutosagenttien kanssa, ja sitten kun saadaan hyviä tuloksia, saadaan lumipalloefekti liikkeelle, ja simsalabim lähestyttiin taas yksi askel tiellä oppimisen tulevaisuuteen. http://lemill.net/community/groups/aikamatka-oppimisen-ja-koulun-tulevaisuuteen

    VastaaPoista