perjantai 21. helmikuuta 2014

Kaksi konkreettia konstia e-oppimiseen

No, näitä juttuja nyt tuli sitten lopulta neljä, vaikka otsikossa  kaksi lukeekin :) 

UUTISVAHTI

YLE on julkistanut Androidille ja iOSille Uutisvahti-palvelun ja keväällä se on tulossa myös WP:lle. Palvelun käytettävyys on maailmanluokkaa. Tuosta pääsee koulussa ilmaiseksi käsiksi hyvin toimitettuun uutismateriaaliin suomeksi. En jaksa edes luetella kaikkia mediakasvatuksen ja eri aineiden käyttömahdollisuuksia. Laitetaan nyt loppuun täkynä kuitenkin BYOD, eli ne oppilaiden omat laitteet.
Lähde: YLEN nettisivut, ko. uutinen

Videonot.es

Anne Rongas kirjoitti tästä innoittavan blogauksen Videonauhaa ja muistiinpanoja: VideoNot.es.
Tänään sitten Lauri Hellsten jakoi Twitterissä mainion videon fysiikan opetukseen. (Twitter-vinkki: kun tägäät twiitit kurssin nimillä, voit itse ja/tai opiskelijasi löytää aiheeseen liittyvät tviittisi. Siis syntyy myös arkisto kurssia varten, aika spontaanisti).


Yhdistetäänpä nämä kaksi:

  • opettaja etsii netistä sopivat oppimisvideot
    • englanniksi löytyy vaikka mitä!
    • suomeksikin aika paljon
  • opettaja jakaa aiheeseen liittyvät videot oppilaille linkkeinä
  • oppilaille ohje
    • tee videoon
      • kysymyksiä
      • kommentteja
      • havaintoja
      • selostusta oppimisestasi
    • Videonot.es-palvelussa
Annen blogista
Sanoisin, että syntyy aika syvällinen Flipped Classroom -oppimisprosessi, varsinkin kun videonet.es-jutun voi jakaa Google Driven kautta tai myös Evernotella (jota en kyllä äsken saanut toimimaan...?)
Jos tuohon vielä lisätään oppilaiden ja opettajien oma lyhärien tuottaminen, niin ollaan jo pitkällä todella innostavan ja syvällisen oppimisen yhteisöllisellä polulla.

Ohje lyhärien tekoon

Lyhytelokuvien tekoon ohje, niin opettajalle kuin oppilaille, ihan loistava: http://yle.fi/lyharikoulu/

Tutkiva oppiminen - Googlen tutkimustyökalu

Kun aina jaksetaan siitä plagioinnista, niin käännetäänpä juttu toisin päin. Opetetaan tutkiva ote ja lähteiden oikea, rehellinen käyttö jo alakoulussa. Asiasta tulee itsestään selvää, kun käytetään Google Driven "tutkimustyökalua". Täydellinen Googlen haku dokumentin laadinnan yhteydessä, joka tekee oikeaoppisen lähdeluettelon automaattisesti. Kopioiminen muuttuu "epäkysymykseksi" ja asiaksi muuttuu: miten käytät ja hyödynnät lähteitä.

Oppiminen on jo muuttunut, kunhan oikein silmin katsotaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti