sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Oppimisen johtaja, ota Kauppalehden mainos toiminta-ajatukseksi!

Classroom-4
Classroom in a school in the ghost town of Pripyat near Chernobyl. 
Classroom-1 
from Timm Suess



Tieto (sitä meillä on) + Oivallus (miten tietoa voisi hyödyntää) + Uskallus ( esim. muuttaa rakenteita tai poiketa traditiosta tai ryhmäpaineesta) = Menestys


Tuo on Kauppalehden mainoksen sovellus - suluissa omat ajatukseni. Pelkkä tieto ei riitä mihinkään! Ei siis jumiuduta siihen, että tieto on ollut jo ennenkin olemassa. Tarkoitan tällä tietoa erilaisista oppimisen ja opettamisen teorisoita ja mentelmistä. Näen niin, että nyt voisi syntyä "oivalluksia" esim. sosiaalisen median aiheuttaman muutoksen takia. Syntyykö opettajissa uskallusta, se on toinen juttu. Toisissa syntyy, toisissa ehkä ei. Aion kuulua ensimmäisiin. Menestyjiin :)




Future Classroom Lab launch
Future Classroom Lab launch
from europeanschoolnet
Ekaluokkalainen kysyy, miksi hänelle opetetaan asioita, jotka hän osaa. Miksi hänellä teetetään sitten tehtäviä, joita ei ole opetettu. Kysehän on "eriyttämisestä". Miksi eriyttää, miksei voi lähteä siitä, että oppilaat ovat nykyään aivan peruuttamattoman erilaisia ja yhteinen opetustuokio on "mission impossible"? Joskus asiaa perustellaan sillä, että "on opittava toimimaan yhdessä ja ottamaan yhteisiä ohjeita"... Vähän kuin opetettaisiin ensin olemaan hiljaa, jotta osaa puhua.





Miksi, kysyn minä ja kärjistän tahallani: Kuka meistä aikuisista haluaa työskennellä laiskimman määräämässä tahdissa, vähiten kiinnostuneen houkuttelun ja painostamisen ilmapiirissä? Joo, moni joutuu töissään noin tekemään, mutta pitääkö sitä opettaa koulussa :) 



Mikä sitten on muuttunut, jos on muuttunut? Väitän, että teknologia on muuttunut. Onhan  opetukseen sopivaa teknologiaa (periaatteeessa) ollut pitkään olemassa. On kuitenkin aika mullistavaa, että puolella ekaluokkalaisista on Samsung Galaxy Mini (kiitos DNA-konsernin massiivisen markkinoinnin - ihan sama mikä älykapula kuitenkin...) taskussa. On se muutos! Tosin niillä on suurella osalla dataesto, vaikka dataliittymä maksaisi vain 4e/kk... No, nyt hypetän.

Future Classroom Lab launch
Future Classroom Lab launch
from europeanschoolnet
Teknologian muutoksen myötä ovat tulleet uudenlaiset sovellukset, sen myötä toisenlainen toimintakulttuuri, joka nyt ravistelee kouluinstituutiota - muiden instituutioiden tavoin. Se mikä oli vuonna 1995 mahdotonta, siihen vuonna 2000 tarvittiin verkot ja läppärit. Sen tekee tuo taskukone, älypuhelin, nyt. Mitä meillä on huomenna? Mitä meillä on 2070 kun se ekaluokkalainen on vielä töissä? Joka tapauksessa pitää katsoa rohkeasti eteenpäin! 


Ajattelen, että huomio muutoksessa pitää kohdistaa siihen, mikä muuttuu OPPIJAN näkökulmasta. Opettajan näkökulma on aika toisarvoinen :) Totta kai se on tärkeä, mutta en haluaisi jumittaa "opettamiseen". 


Siirrytään jo opettamisesta "oppimisen johtamiseen"!



1 kommentti:

  1. Oikein hyviä ajatuksia!
    Taitaa vain olla aika murrosta saada oppijat ymmärtämään, että vastuu siitä oppimisesta onkin yht' äkkiä heillä :)

    VastaaPoista