lauantai 26. lokakuuta 2013

Meitä uhkaa rokotus, rokottamattomuus, säteily ja tyhmyys

Hesarissa on tänään maininta "kohurokotus" - sinänsä kulmia nostattavaa, että tuollainen termi ilman mitään lainausmerkkejä on Hesarin omassa tekstissä.

Joku  vaahtoaa sähkömagneettisen säteilyn vaaroista, kuka mistäkin dietistä tai sen puutteeesta. Joku ei mistään.

Yhtä kaikki, ei auta tähän ulkoluku. Ei ole olemassa sellaista "perustietojen varantoa", jonka varassa voisi tehdä arvioita jonkun infopurskeen merkityksestä. Pitää toki tietääkin jotain - aika paljonkin.

Ennen kaikkea pitää kuitenkin  pystyä  - tässä ja nyt - missä ja milloin vain - tarkistamaan tiedot ja muodostamaan oma kanta esitettyyn asiaan. Minusta koulun OPS pitää ihan tuosta syystä tehdä rohkeasti toisin. Emme pystyne määrittämään kovinkaan kattavaa tietämisen perusvarantoa opetusksen perustaksi edes kymmenen vuoden säteellä. Pystyisimmekö määrittämään sellaisen kokemusten ja taitojen yhdistelmän, joka olisi järkevä nyt näkyvissä olevan tulevaisuuden ajan? Yritän.

Koulun käytyään ihmisellä pitää olla repussaan
- vilpitön, välittävä kiinnostus muita ihmisiä kohtaan lähellä ja kaukana
- vilpitön välitön kiinnostus maailmaa ja sen ilmiöitä kohtaan
- edellisistä kumpuava innostus oppia koko ajan lisää
- taitoa, tunnetta ja tietoa niin, että edelliset asiat ovat mahdollisia.

Ja kun OPS taaskin tulee äkkiä liian täyteen, karsiminen aloitetaan tuon neljän kohdan listan alapäästä  

(Huomaatteko muuten, että listani olisi ollut niin paljon helpompi kirjoittaa englanniksi. Meillä ei ole suomen kielessä edes selviä sanoja uuden opetussuunnitelma-ajattelun rakennuspuiksi. Ei ole ihme jos keskustelu on vähän hajanaista.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti