lauantai 20. helmikuuta 2016

Jäi kuin Jämsän äijä laivasta

https://www.flickr.com/photos/sheepies/ 
CC BY-NC-ND 2.0


Monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja ‎ilmiöoppimisen‬ kohdalla olisi hyvä miettiä, mistä oikeasti on tai minusta pitäisi olla kysymys. 



A. J. Juliani kirjoittaa taas aiheesta, jota hän (ja moni muu) on omasta kulmastaan monta kertaa lähestynyt "Genius Hour" (toinen video) ja "20% time" periaatteiden kautta. Meillä samaa asiaa lähestytään OPSissa MOK:ien kautta. Pasi Sahlberg & co on lanseerannut yhden hyvän näkökulman (aamut yhteistä, iltapäivät valinnaisempaa), jota esim. Hannu Simola taitaa myös kannattaa.




Oleellista kaiken kaikkiaan omasta kulmastani näyttää olevan Julianin sanoin:


  1. Student Choice - oppilaan vapaa valinta niin sisältöjen kuin menetelmienkin suhteen (vaikka tavoitteet vielä jätettäisiinkin OPSin asiaksi) 
  2. Authentic Audience - oikea, aito yleisö: erityisesti pienempien poikien kanssa touhunneet ovat varmasti törmänneet tähän. Opettaja-sedälle ei kukaan jaksa kirjoittaa, mutta kun saa oikean yleisön, joka vieläö arvostaa hyvää sisältöä, niin johan lähtee. Ei siis koske mitenkään vain kirjoittamista.
  3.  Intrinsic Reward - sisäsyntyinen tai "luontainen" palkinto. Se, joka jumittaa ajatuksessa, että vain kokeella pelottelu saa ihmisen oppimaan, on ymmärtänyt vain talvisodan. Sen jälkeisestä laiskojen ihmisten mukavuuden tavoitteluun perustuvasta huikeasta kehityksestä on pudonnut kuin Jämsän äijä laivasta (vanha hämäläinen sanonta). 

Ja ihan loppuun - kun oppilaan oppiminen edellyttää aktiivista jakamista, tottai kai opettajat tekevät omassa työssään, kehittymisessään ja jakamisessaan sitä samaa - ensin vaikka lähimpien työkaverien kanssa, sitten esim. täällä facebook-ryhmässä ja wikikirjastossa. Tuolla on paikka yhdenlaiselle opettajien Genius Hour'ille - ja voisiko siihen liittyä myös uudenlainen opettajien työaikakäsitys, 20% periaatteella? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti